AKÜ
AKÜ HAKKINDA
Akü Nedir ve Görevleri Nelerdir
– Akü, elektrik enerjisini kimyasal enerjiye dönüştürerek depolayan, ihtiyaç duyulduğunda kimyasal enerjiyi elektrik enerjisine çevirebilen ve bu çevrimi birçok defa yapabilen cihazlara denir.
– Akü, araç motorunun çalışabilmesi için gerekli olan marş basma gücünü sağlar. Araç üzerinde bulunan ve elektriğe ihtiyaç duyan ekipmanların (radyo, aydınlatma, havalandırma vb.) elektrik ihtiyacını sağlayan cihazlardır.
Akü ile İlgili Terimler
– Anma Kapasite (Ah); Tam olarak şarj edilmiş bir akünün, kapasitesinin 1⁄20 akım ile deşarj edildiğinde 20 saat süreyle 10,50V gerilim değerine kadar sağlayabileceği (Ah olarak) elektrik yüküdür.
– Marş Basma Gücü (CCA); Akünün bir seferde çekebileceği maksimum akım değeridir.
– Gerilim (V); Akünün artı ve eksi kutupları arasındaki potansiyel farka denir. Birimi Volt (V) olarak tanımlanır.
TEKNİK BİLGİLER
Şarj İşlemi
– Akü kullanılmadığı süre zarfında güç kaybına uğrar. Bu da akü geriliminin düşmesine neden olur. Akü gerilim değeri 12,40V’nin altına düştü ise ikmal şarjına tabi tutulmalıdır.
– Şarj işlemi, akünün anma kapasitesinin 1⁄20’si akım ile yapılmalıdır. Şarj işlemi, akü gerilimi 16,00V’a ulaştığında sonlandırılmalıdır.
– Şarj esnasında akü ısınacağı için elektrolit sıcaklığı 25-35 0C aralığında tutulmalıdır.
– Şarj işlemi bittikten sonra önce redresör kapatılmalı, daha sonra akü bağlantıları çıkarılmalıdır.
– Şarj işlemi bittikten sonra bakım gerektiren aküler için elektrolit seviyesi kontrol edilmeli, elektrolit seviyesinde azalma var ise saf su ilavesi yapılmalıdır.
Emniyet ve Çevre Tedbirleri
– Şarj işlemi sırasında patlayıcı gaz çıkışı olacağından ortam havalandırması sağlanmalı, ateş ile yaklaşılmamalıdır.
– Atık (hurda) aküler asla çöpe atılmamalı, akü servislerine teslim edilmelidir.
– Elektrolit (akü suyu) asla lavabo, kanalizasyon vb. yerlere dökülmemelidir.
– Akü bağlantısı yapılırken önce artı bağlantı kablosu, sonra eksi bağlantı kablosu bağlanmalıdır.
– Akü bağlantısı dikkatli yapılmalıdır. Bağlantı bölgeleri kesinlikle gevşek bırakılmamalıdır.
SERVİS TALİMATI
– Akü stok alanı 250C sıcaklıkta tutulmalı ve kıvılcım çıkaracak işler yapılmamalıdır.
– Akü, stoklama ve taşıma esnasında yan ve ters çevrilmemelidir.
– Akü araca takılırken önce (+) Artı Kutup Başı bağlantısı yapılmalıdır. Akü araçtan çıkarılırken önce (-) Eksi Kutup Başı sökülmelidir.
– Akü kullanıldığı süre içerisinde su kaybına uğrar. Bakım gerektiren (büşonlu) akülerde elektrolit seviyesi minimum (min.) çizgi hizasına geldiğinde saf su ilavesi yapılmalıdır. Saf su ilavesi maksimum (max.) çizgi hizasına kadar yapılmalıdır.
– Şarj göstergeli akülerde (tek hücreye ait), göstergenin rengine göre akünün durumunu izlemek mümkündür.
*Yeşil Renk: Akünün şarjlı olduğunu
*Siyah Renk: Akünün şarja ihtiyaca olduğunu
*Beyaz Renk: Bakımlı akülerde saf su ilavesi gerektiğini, bakımsız akülerde akünün değişmesi gerektiğini ifade eder.
– Akü daima temiz tutulmalı ve gaz tahliye deliklerinin tıkalı olmamalıdır.
– Motor yıkama işlemi yapıldığı esnada, akü kontrol altına alınmalı ve bağlantı noktaları kapatılarak su ile teması engellenmelidir.
– Kullanılmayan (hurda) aküler kesinlikle çöpe atılmamalı ve elektroliti dökülmemelidir. Yetkili satıcıya teslim edilmelidir.